tisdag 30 augusti 2011

Du bör läsa detta.

Jag står upp för annorlunda människor , gör du de?

Min kusin Jesper är inte som alla andra. Men bara för att man är annorlunda betyder de väll inte att man ska behandlas annorlunda?
Jag har tagit emot mycket skit för att jag har stått upp för Jesper, för att jag har sagt ifrån ifall någon har gått på honom.
Jag tycker att människor som retar sånna som inte förstår exakt vad som händer är fega, gå på någon som är mycket svagare än du själv,det är ju bara patetiskt. Tänk dig själv om du var annorlunda, eller om din kompis, kusin , eller nån annan var annorlunda, nån som stod dig nära, då skulle man inte bete sig som man gör, skratta ifall man inte kan prata ordenligt, retas för att man inte ser ut som alla andra.
De gör mig så arg!
vad hände med ordspråket "behandla andra som du själv vill bli behandlad"?
Jag står verkligen upp för alla som har någon sjukdom, stora som små.
 Dom vet inte vad som är rätt eller fel, dom kan inte alltid kontrollera det dom gör , så varför ge sig på dom?
Flera gånger i veckan ser jag folk skratta åt dom som går i särklassen för att dom ser annorlunda ut.
Jag blir ledsen när jag ser/hör något sånt i skolan, inte för att de kanske alltid är så elakt , men att de så lätt kan spåra ut och jag vet hur personerna som blir utsatta mår. I sjuan kom Jesper fram till mig och frågade mig ifall jag kunde säga till några killar i nian att låta honom va för att dom höll på med hans skåp hela tiden.
DU kanske tycker att de är roligt för stunden men allting kan ändras såfort och då kommer kanske fel person få skit för saker,

Jag och Jesper är lika gamla, träffas väldigt ofta och har en väldigt bra relation, han är som min bror. Vi bråkar ibland, vi säger saker till varandra som vi inte menar, men vad som än händer kommer han alltid att vara min kusin, och han kommer alltid betyda så jävla mycket för mig!

Så tänk till en extra gång innan du säger något!
De sårar mer än vad du tror.






4 kommentarer:

  1. stå på dig, du gör mer nytta än vad du tror

    SvaraRadera
  2. Du är en stark person Matilda och då får man ibland ta emot en massa skit. Jag är så stolt över dig och att du vågar.Kram

    SvaraRadera
  3. Damn Straight sagt Tilda!

    Alla behöver en skydds ängel, och i detta fallet är det du.
    Att du står upp för hela särklassen, skall du vara jäkligt stolt över.

    Tumme upp för dig, avhuggen tumme för de andra!

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet Tudd! Känner verkligen igen mig. Jag har ju en kusin på mammas sida med down syndrom och gick i samma klass som en cp-skadad kille som dessutom satt i rullstol. Man blir så förbannad och framför allt ledsen på människor som kollar snett på dem och/eller skrattar. Killen som gick i min klass var hur go som helst och jag brukade leka med honom på rasterna ibland och bjöd upp honom på skoldiscon. Inga andra ville bjuda upp honom vilket jag tyckte var otroligt orättvist (och dessutom var han ju min kompis så jag ville ju dansa med honom).
    Du är stark som ställer upp för Jesper, en riktig hjältinna! Det är så trist att det ska vara så bara att du måste göra det för alla borde ju för helvete visa honom respekt! För han är ju en underbar, rolig och snäll kille :)
    Kram på dig fina kusin!

    SvaraRadera